Pe fondul protestelor pro-palestiniene desfășurate la câteva blocuri distanță și a atacurilor aeriene israeliene asupra Rafah, Met Gala s-a desfășurat luni seara la New York fără nicio declarație politică.
Participanții au purtat rochii spectaculoase din nisip sau încrustate cu zeci de mii de cristale, au avut echipe care le-au purtat trenurile grele și au purtat costume comparabile cu canapelele pentru trei persoane. Totuși, orice declarație vestimentară despre evenimentele care se desfășurau dincolo de covorul roșu a lipsit. Strigătele protestatarilor din apropiere nu au reușit să străpungă acest vid.
„Se simțea cu adevărat distopic”, a spus Venetia La Manna, o activistă pentru moda corectă, care a postat un video pe Instagram în această săptămână, în care a subliniat absurdul situației: „În timp ce vedetele noastre preferate defilau pe covorul roșu și își pierdeau voluntar capacitatea de a respira și de a se mișca, Israelul a preluat controlul punctului de trecere a frontierei Rafah din Gaza, oprit fluxul de ajutor, lăsând palestinienii fără un loc sigur unde să meargă. Ei își pierd capacitatea de a respira și de a se mișca involuntar.”
Galele Met anterioare nu au fost lipsite de politică. În 2021, congresista Alexandria Ocasio-Cortez a provocat controverse purtând o rochie pe care scria „Tax the Rich” (Impozitați pe cei bogați). În 2018, pentru a coincide cu tema „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination”, actrița Lena Waithe a purtat o capă de curcubeu. Tema Gilded Glamour din 2022 – o referire la opulenta epocă aurită a secolului al 19-lea – a provocat mai mulți participanți să se îmbrace pentru a face o declarație, inclusiv Riz Ahmed, care a folosit ținuta sa pentru a atrage atenția asupra rolului lucrătorilor imigranți „care au menținut epoca aurită în mișcare”.
La Manna spune că „moda nu poate să se întoarcă cu fața”, afirmând că „moda este în mod inerent politică. Hainele sunt politice. Țesăturile sunt politice. Este artă, nu? Și arta este inerent politică. Pentru un eveniment atât de concentrat pe celebrarea artei, a părut o oportunitate ratată să nu se facă nicio declarație.”
În era rețelelor sociale, un eveniment complet apolitic pare să fie în afara timpului. Feedurile de Instagram oscilează între imagini de la Met Gala și Gaza și, tot mai mult, „oamenii nu privesc [Met Gala] ca pe un lucru distinct care există separat de tot ce se întâmplă în lume”, spune Odell.
Tema evenimentului din acest an chiar a invitat la politică. Deși a fost întâmpinată cu confuzie, invitații au avut sarcina de a aduce un omagiu Grădinii Timpului, un titlu care își ia numele dintr-o povestire scurtă din 1962 de JG Ballard, o poveste despre ierarhii care se prăbușesc în care un conte și o contesă sunt copleșiți de o mulțime furioasă. Discrepanța cognitivă între rozele frumoase ale ținutelor celebrităților și complotul poveștii a fost subliniată pe rețelele sociale, cu un scriitor de modă, Rosalind Jana, numind-o „delicios de ironică”.
Odell nu știe dacă Wintour a emis vreun fel de decret pentru a nu exista declarații politice, dar afirmă că ea este „implicată în majoritatea ținutelor care coboară pe covor… are mult control”. Odell nu ar fi surprinsă, de exemplu, dacă Wintour ar fi știut că Ocasio-Cortez urma să poarte rochia sa „Tax the Rich” în 2021.
Cei din afară care privesc sunt „disperați să vadă un fel de solidaritate” din partea celebrităților, spune La Manna. Pentru De Castro, a nu face acest lucru, chiar și printr-un simbol subtil precum o panglică sau un pin, arată „o lipsă absolută de curaj”.